Тема.
Українські народні балади. «Бондарівна», «Ой на
горі вогонь», «Ой летіла стріла», «Козака несуть»
Мета:
· ознайомитися із тематикою,
змістом та художніми особливостями українських народних балад;
· продовжити роботу щодо
розвитку навичок виразного читання балад, їхнього
аналізу, висловлення власної думки про них та проблеми, в них порушені;
· виховувати почуття патріотизму, поваги до історичного
минулого нашого народу.
Теорія
літератури: балада, її різновиди.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної
діяльності
У житті нашого народу було багато
гарного, веселого, а ще більше героїчного та трагічного, повязаного із захистом
від ворогів, жорстокості, несправедливості, боротьбою із соціальною нерівністю.
Найбільше це відображають народні балади. Саме
про них, а також про те, що трагічне і оптимістичне часто в житті знаходяться
поряд, ми будемо говорити на цьому уроці.
Тобі вже відомі такі жанри
народної творчості, як прислів’я, приказка, загадка і, звичайно ж, пісня. А
саме – народна пісня. Сьогодні до свого літературознавчого словничка ти додаси
ще один – народна балада.
ІІ. Робота над темою.
Завдання №1.
Запиши визначення терміна
«НАРОДНА БАЛАДА», звернувшись до будь-якого джерела на вибір:
1) Українська література:
підручник для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів/Василь Пархоменко.
– К.: Генеза, 2009. С 38.
2) Скористайся Інтернетом за
адресою: ru.wikipedia.org
Завдання №2.
Визнач
особливості народних балад, тематику.
Завдання № 3.
Знайомство з текстом. Читання народної балади «Бондарівна».
Завдання №4.
Можливо, тобі не зовсім зрозумілі
деякі слова, тому варто виконати словникову роботу.
Пава — пташка;
жовніри — солдати в Австро-Угорській імперії;
таляри, дукати —
гроші.
У баладі «Бондарівна»
оповідається історія, що була типовою в часи панування Польщі над україною:
пихатий пан Каньовський ( прізвище польського походження, про це свідчить
суфікс –ськ-) грубо залицяється до
вродливої української дівчини.
До речі, про історичні відомості
щодо панування Польщі над Україною можна дізнатися
2) в підручнику «Історія України»
Завдання №5.
Спробуй відповісти на наступні
питання, щоб з’ясувати, наскільки зрозумілий тобі текст балади
· До якого тематичного різновиду
балад належить твір «Бондарівна»?
· Чому Бондарівна
навіть під загрозою смерті не захотіла жити з паном?
· Виконай аналіз даної
балади:
Тема: _______________
Ідея _________________
Жанр твору__________
Художні засоби:______
Завдання № 6.
Ознайомся із народними баладами «Ой летіла стріла», «Ой
на горі вогонь горить», «Козака несуть»
Всі подані твори, на жаль,
відсутні у хрестоматії для 9 класів «Джерела пружно б’ють», тому їх можна
прочитати на сайті:
ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Спробуй відповісти на питання.
· З ким асоціюються жінки в баладі «Ой на горі вогонь
горить» ?
·
Який яскравий
художній засіб використано в кінці балади «Ой на горі вогонь горить»?
· Який настрій мають балади?
· Як ти гадаєш, які слова –
символи використано у баладі «Ой летіла стріла»?
· У чому полягає конфлікт балади «Козака несуть»?
2) Поєднайте художні засоби, вжиті в баладах, з їхніми
назвами.
1. Як сива
голубка А. епітет
2. Рученькі, миленька Б. звертання
3. Не плач, мати, не журися В. порівняння
4. Взяв собі
паняночку Г.
метафора
в чистім полі земляночку Ґ. зменшено – пестливі
слова
5. Кінь вороненький
VI. Виконай домашнє
завдання.
1) знати зміст виучуваних балад,
вміти їх аналізувати;
2) з’ясувати, що спільне, і що
відмінне у поданих баладах;
3) повторити літературознавчі
терміни: гіпербола, антитеза, алітератція.
Не забудь!
Час, який відведений тобі для
роботи за комп’ютером, не повинен перевищувати 25 хвилин.
По можливості роби паузи.
Не забувай про зарядку для очей.
Слідкуй за своєю поставою за
комп’ютерним столом.
Хороші завдання на засвоєння нового матеріалу.
ВідповістиВидалитиСпасибі.
Видалити